Autojournalisten hebben kennisgemaakt met de eerste SUV op basis van de Corolla: de Toyota Corolla Cross. In de buurt van Barcelona hebben redacteuren van onder meer AutoWeek, Autovisie, AutoRAI, InstaAutoVlog en het Algemeen Dagblad de nieuwste SUV van Toyota uitgebreid aan de tand gevoeld. Wat schreven de autojournalisten in hun testverslagen?
“Gouden zet”
InstaAutoVlog is enthousiast over de Toyota Corolla Cross. “Ik denk dat Toyota goud in handen heeft met de nieuwe toevoeging aan het SUV-gamma van het merk. Dit is een gouden zet. De Toyota Corolla Cross doet eigenlijk alles goed: ruimte aan boord, de rijeigenschappen, het stoere design, de praktische hoge instap, maar ook zeker voor wat betreft de aandrijflijn. De nieuwe vijfde generatie hybride aandrijflijn past zó goed bij de auto.”
“Rijcomfort naar grote hoogten”
Het onderstel van de Corolla Cross krijgt complimenten van de testredacteur van het Algemeen Dagblad (AD). “De nieuwe Corolla Cross is een auto die erg fijn rijdt. Zijn onderstel heeft een soepele vering die het rijcomfort naar grote hoogten stuwt.” Zo kun je volgens de testredacteur vol vertrouwen over een drempel, terwijl de besturing nooit week voelt. “Zelfs in snelle bochten helt de auto nauwelijks over, en de vrij lichte besturing wekt genoeg vertrouwen om een bocht met bravoure aan te snijden.”
“Verbeterd bedieningsgemak”
Autoweek noemt de twee grote informatieschermen van de Corolla Cross een hele verbetering. “De eerste is een 12,3-inch groot exemplaar dat de taak van instrumentarium op zich neemt. Ten opzichte van het deels digitale cluster van de Corolla ziet het er niet alleen veel mooier uit, het kent ook veel meer mogelijkheden om de informatie weer te geven die je als bestuurder wenst.”
Ook het standaard 10,5-inch multimediascherm maakt indruk. “Het werkt duidelijker en vooral veel sneller dan het uitgaande systeem, wat het bedieningsgemak tijdens het rijden verbetert.”
“Onbewust zuinig”
De autojournalist van AutoRAI rijdt zuiniger dan verwacht over de Spaanse bergwegen. “Je hoort nauwelijks dat de verbrandingsmotor aan het werk is. Ook het overschakelen van de elektromotor naar de verbrandingsmotor geschiedt vrijwel naadloos, waardoor je soms alleen aan het EV-lampje op het dashboard of de boordcomputer kunt zien dat je elektrisch onderweg bent. Daaraan merk je echt dat Toyota deze hybridetechniek inmiddels tot in de puntjes beheerst.”
“Dat laatste zie je terug in het verbruik. Tijd voor een uitgebreide verbruiksmeting was er niet in Barcelona, maar zonder bewust zuinig te rijden en met de nodige kilometers in het Spaanse heuvellandschap wijst de verbruiksmeter nog steeds 4,8 liter op 100 kilometer aan. Voor een 197 pk sterke SUV is dat zonder meer netjes te noemen.”
“Aangename werkplek”
Bij de test van de Corolla Cross is Autovisie te spreken over de verbeteringen die zijn doorgevoerd bij de vijfde generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn en de gebruikte materialen in het interieur. “De volledig digitale cockpit is een aangename werkplek, ook door de ruimte in de cabine, de vorm van de stoelen en de zitpositie. De bouwkwaliteit, pasvorm en gebruikte materialen zijn bovengemiddeld goed. Alles is gericht op praktisch gebruik en veel functionaliteit.”