Een jongensdroom voor velen: een auto met vleugeldeuren. Faas Ramaekers verwezenlijkte die droom. Niet met een peperdure exotische supercar, maar met een betaalbare Toyota! In de jaren negentig bracht het merk namelijk de Sera op de markt, met – jawel – vleugeldeuren. En Faas, een Toyotafan van het eerste uur, heeft er zelfs twee!
Cool én betaalbaar
Een auto met vleugeldeuren spreekt tot ieders verbeelding, maar is in bijna alle gevallen onbetaalbaar. Behalve één, ontdekte Faas Ramaekers. Door zijn supercoole vleugeldeuren en betaalbaarheid wilde hij koste wat kost een Toyota Sera hebben. En dat lukte. “Dit is de enige auto met vleugeldeuren die géén miljoen kost!”, zegt de 20-jarige Faas en de trotse bezitter van maar liefst twee Toyota’s Sera. De auto maakte van Faas een Toyotafan voor het leven.
Verknocht aan Toyota
Eigenlijk heeft Faas nooit zo veel met auto’s gehad. Maar met vrijheid juist wél. Zoals elke jongere met een kersvers rijbewijs kon hij daar geen genoeg van krijgen. Toen een collega zijn Toyota Starlet te koop aanbood, aarzelde Faas geen seconde. Hij was verknocht aan die Toyota: “Het was een hele mooie P8, met Supra-stoelen en zelfs centrale deurvergrendeling. Een fantastisch ding. Al 25 jaar oud, maar onverwoestbaar!”
Speciale ontmoeting
Het studentenleven is echter niet altijd rooskleurig. Zeker niet op het gebied van financiën. Faas zat in die tijd regelmatig krap bij kas. Hij volgde het advies van zijn ouders op om afscheid te nemen van zijn Starlet. “Ik had weinig geld, dus ze hadden wel gelijk”, zucht hij, “maar die auto betekende de wereld voor me. Ik had er meteen spijt van.” Kort voor het afscheid van zijn Starlet deed Faas nog mee aan een rondrit, waar hij kennismaakte met een auto die zijn leven zou veranderen: “Een Toyota met vleugeldeuren, ik wist niet wat ik zag!”
Alsof het zo moest zijn...
Faas sprak met de eigenaar van de Toyota Sera, raakte in de ban van de auto en kwam tot de conclusie dat hij er een móést hebben. Een Sera importeren zou een lastig en duur verhaal worden. En alsof het zo moest zijn, lachte het geluk hem toe: “De Sera die ik tijdens die rondrit had gezien, werd te koop aangeboden. De kans om hem te kopen, kon ik niet laten schieten. De prijs en het feit dat hij olie lekte, maakten me niet uit. Ik greep mijn kans, maar had beter moeten weten.”
Impulsiviteit een slechte eigenschap? Welnee!
“Ik was een tikkie naïef. Het olielampje brandde, maar ik dacht dat het niets ernstig was. Wel dus: mijn Sera ging kapot. Ik heb ADHD en autisme en weet van mezelf dat ik zeer impulsief kan zijn.” Dat bleek ook, toen Faas niet veel later de kans kreeg om nóg een Sera te kopen. Een perfect exemplaar dit keer. Terwijl zijn eerste Sera in een loods wacht op reparatie, rijdt Faas dagelijks in zijn tweede: “Het was een impulsaankoop, maar wel de juiste. Ik geniet er elke dag van!”
Genieten
De Sera tovert iedere dag een grote grijns op het gezicht van Faas. Het lage gewicht van slechts 930 kg in combinatie met 110 pk uit de hoogtoerige 1.5 liter 5E-FHE motor maakt de auto niet alleen rap, maar ook een hele belevenis om in te rijden. Hij geniet ook van de betrouwbaarheid van de Toyota en het plezier van anderen als ze meerijden of zelf mogen rijden. Maar ook van de praatjes met mensen die mij ergens aanspreken en zich afvragen met wat voor exotische auto we hier te maken hebben.
“Wat voor auto is dit!”
Die vleugeldeuren bezorgen Faas echter het meeste plezier. “Ik vind het fantastisch om door het glas van de vleugeldeuren omhoog te kijken, tijdens het rijden door tunnels of onder de bomen door. Of ’s nachts naar de sterren kijken. En elke keer als ik de deur open en die “woesj” omhooggaat, weet ik: dit is hoe het hoort. Het mooiste is om de deur even open te doen als je voorbij kinderen rijdt en dan die blikken te zien. Je hoort ze denken: “Wat voor auto is dit!”
Que Sera Sera
Niets doet afbreuk aan de liefdesrelatie die Faas heeft met zijn Toyota Sera. Zelfs niet de boete van maar liefst 495 euro toen hij het gaspedaal van zijn auto iets te diep intrapte. Op Japanse veilingsites jaagt hij op zoveel mogelijk Sera-documentatie, terwijl hij zich beraadt op het juiste moment én de beste manier om zijn andere Sera te herstellen. “Ik zie wel hoe dat loopt”, zegt Faas. Precies de juist houding voor een Sera-rijder. Doris Day zong het immers al: Que Sera Sera. Whatever will be, will be.