De introductie van de volledig nieuwe Toyota C-HR is niet onopgemerkt gebleven. Na een overweldigende carrière sinds de marktintroductie in 2016 geeft de ‘Coupé-High Rider’ het stokje over aan de volgende generatie, die voortbouwt op het succes van het origineel. Hoe zijn de eerste reacties van Nederlandse autojournalisten?
Emotionele dimensie
Volgens AutoRAI.nl slaagde de eerste generatie Toyota C-HR erin om ‘een emotionele dimensie’ toe te voegen aan Toyota in Europa. “Klanten reageerden sterk en meer dan de helft noemde de styling van de auto als belangrijkste koopargument. Reden genoeg dus voor Toyota om bij de tweede generatie Toyota C-HR weer lekker uit te pakken.” Of dat gelukt is? “De compacte crossover ziet er in ieder geval lekker opvallend uit.”
Gedurfd
InstaAutoVlog sluit zich daarbij aan. “Het is een conceptauto voor op de weg, een ontzettend opvallende en stijlvolle auto. Iets dat meteen in het oog springt is de two-tone kleurstelling. Van achteren is de auto anders van kleur dan aan de zijkant en voorzijde. Reken maar dat heel veel mensen hier hun nek voor gaan verdraaien.”
Dat kan de redactie van Autovisie beamen. “Je kunt het model optioneel bestellen met een zwarte achterkant, zeker een aanrader als je de auto uit designoogpunt koopt. En dat is dan ook waar je de Toyota C-HR voor immers aanschaft.”
Design
Volgens Autoblog zet deze gloednieuwe, tweede generatie de nalatenschap van het huidige model moeiteloos voort. Duidelijk is dat er designelementen zijn meegenomen van de Toyota Aygo X, de nieuwe Toyota Prius en de vooruitstrevende Toyota bZ4X. “Een frisse verschijning, de nieuwe generatie Toyota C-HR.”
Ook Top Gear Magazine prijst het gedurfde design van de nieuwe Toyota C-HR. “Het is zeker geen slecht teken dat de gloednieuwe Toyota crossover veel op de stoere Toyota C-HR Prologue conceptauto lijkt. Toyota heeft zichzelf weer bewezen.”
Interieurverlichting
Autozine zoomt in op het moderne interieur van de nieuwe Toyota C-HR. “De interieurverlichting helpt ook de veiligheid te verbeteren: de hoorbare en visuele waarschuwingen van het Safe Exit Assist systeem worden versterkt door de interieurverlichting rood te laten oplichten, om te waarschuwen dat een portier wordt geopend wanneer er een risico is op een botsing met verkeer of fietsers die van achteren naderen. De Toyota C-HR is het eerste model van Toyota dat profiteert van deze uitbreidingen van de interieurverlichting.”
Verzonken
Autoreview vergelijkt de nieuwe Toyota C-HR met zijn grotere broer, de elektrische Toyota bZ4X. “Waar de huidige Toyota C-HR nog weggewerkte portiergrepen had, zitten ze bij het nieuwe model op de klassieke plek in de deur, zij het dat ze – net als bij de voordeuren – helemaal in het plaatwerk zijn verzonken. Als je de auto ontgrendelt, klappen ze naar buiten. Alles bij elkaar lijkt hij ook best veel op de elektrische Toyota bZ4X.”
Rijbeleving
Het AD merkt op dat de nieuwe Toyota C-HR nadrukkelijk de focus legt op rijplezier. “We krijgen steeds meer de indruk dat de Toyota C-HR het avontuurlijke, expressieve broertje is van sportieve Toyota’s als de GR86 en GR Supra. Want ook bij de wielophanging en besturing is alles in het werk gesteld om de rijbeleving naar een hoger plan te tillen.” Klanten kunnen dit zelf in de praktijk ervaren als de nieuwe Toyota C-HR aan het einde van dit jaar bij de dealers arriveert.