Vrachtwagens zijn in Japan verantwoordelijk voor ongeveer 60 procent van de totale CO2-uitstoot van alle commerciële voertuigen in het land. Dat cijfer moet drastisch omlaag, vinden we bij Toyota. En dus gaan we samen met Hino Motors Ltd. een vrachtwagen ontwikkelen die op waterstof rijdt. Mét de waterstoftechniek uit de nieuwe Toyota Mirai!
Vrachtverkeer kan milieuvriendelijker
Toyota en Hino Motors (Trucks van Hino zijn momenteel in Europa niet verkrijgbaar, maar op het wereldtoneel is Hino een zeer bekende naam) zijn van mening dat het vrachtverkeer veel milieuvriendelijker kan. Maar een vrachtwagen die bedrijfsmatig wordt gebruikt, moet wel aan bepaalde eisen blijven voldoen op het gebied laadvermogen, actieradius en kruissnelheid. En ze moeten snel kunnen tanken, want tijd is geld. Dan valt een elektrische vrachtwagen met een groot accupakket al snel af. Maar een vrachtwagen op waterstof biedt wel kansen.
Actieradius 600 kilometer
De zogeheten Fuel Cell Truck die we gaan ontwikkelen is op basis van de Hino Profia en moet een actieradius krijgen van ongeveer 600 kilometer. Ideaal voor snelwegtransport. Er komen twee efficiënte brandstofcelstacks van de nieuwe Toyota Mirai in te liggen. Het chassis van de basisvrachtwagen passen we aan. Zodanig dat we de brandstofcelstacks dusdanig kunnen positioneren dat ze het meest efficiënt zijn. We streven verder naar een zo laag mogelijk gewicht van de Fuel Cell Truck, zo’n 25 ton. Dat is gunstig voor de laadcapaciteit en de actieradius.
Voor iedereen in de samenleving
We werken al sinds 2003 met Hino Motors aan de ontwikkeling van brandstofceltechnologie. In dat jaar hebben we gezamenlijk een bus op waterstof getest. We zien waterstof als een belangrijke energiebron voor de toekomst. Samen maken we ons sterk voor een maatschappij die op waterstof gebaseerd is. We ontwikkelen elektrische voertuigtechnologie voor iedereen in de samenleving. De bijna 12 meter lange Fuel Cell Truck die we gaan ontwikkelen, is een concreet voorbeeld van onze plannen op dit gebied.
Beproefde Toyota brandstofceltechniek
Naast toepassing van de brandstofcel in de Fuel Cell Sedan Toyota Mirai, werkt Toyota met verschillende partners aan de integratie van de beproefde Toyota brandstofceltechniek in andere producten. Zo voorziet Toyota ondertussen de stadsbussen van Caetano van Toyota brandstofceltechniek en ook waterstofvaartuig de Energy Observer is voorzien van brandstofceltechniek van Toyota.